Expositie Brinkhuis Laren: Barbara Pijnappel
Vanaf 1 juni t/m 20 juli a.s. exposeert Apeldoornse beeldhouwster Barbara Pijnappel bij de hArtgalerij Foyer en Stijlkamer in het Brinkhuis in Laren en in de Kloostertuin met divers werk in brons, steen en keramiek.
Over Barbara Pijnappel
Barbara is een beeldhouwster met een kleine beeldentuin: Barb’s Beeldentuin-Atelier-Galerie aan de rand van Apeldoorn. Ze maakt meer als 35 jaar tijdloze beelden in brons en diverse steensoorten, keramiek, tekeningen & schilderijen, maakt vrij werk en werkt in opdracht.
De stijl van haar werk is divers. Het kan figuratief zijn en abstract en soms kan het neigen naar organisch en/of surrealistisch. De laatste jaren kwam inspiratie voor organisch/abstracte beelden in verschillende steensoorten o.a. albast, diverse marmers, serpentijn, Belgisch hardsteen, graniet.
Zij geeft speksteen en boetseer workshops bij eigen tuin en atelier en een cursus boetseren in Apeldoorns cultuurcentrum Gigant. De beeldentuin is te bezoeken op afspraak. Ze exposeert regelmatig in o.a. musea, galeries en beeldentuinen, gastronomische restaurants en online. Beelden, data en info voor alle activiteiten worden gezet op www.barbsgallery.com
Ontwikkeling & Visie:
John Keats begon zijn gedicht Endymion met:
‘A thing of beauty is a joy forever
It’s loveliness increases.
It will never pass into nothingness.’
Het liefst wil ik tijdloze, sprekende en poëtische beelden maken die schoonheid toevoegen en de wereld een betere plaats maken. Ik maak autonoom werk, waarbij harmonie en balans voor mij belangrijk zijn. Ik onderzoek hoe ik mijn beleving toe kan passen in een expressieve vormgeving met verschillende creatieve materialen. Mijn beelden geven een verstilde momentopname weer met contrasten in de vormen door te werken met hol en bol, lijnen, beweging, licht en schaduw, structuur.
Al jaren vind ik inspiratie in de natuur en in natuurlijke elementen, hierin passen in mijn optiek mensen, dieren, planten en natuurelementen.
Met mijn tijdloze kunstwerken wil ik graag een toegevoegde waarde geven aan het zicht en de visie op de natuur en het leven. Dit deed en doe ik via de traditionele technieken in tekenen en schilderen, in klei, met keramiek, was, brons en diverse steensoorten. Via dit onderzoek ben ik in de loop van de tijd van bedacht naar intuïtief gegaan en van figuratief naar surrealistisch naar organisch en abstract. Voor mij zijn deze allemaal direct aan elkaar gerelateerd. Ik beheers verschillende kunstzinnige technieken, zodat ik het werk kan realiseren waarvoor ik de inspiratie heb. Daarin heb ik steeds opnieuw geïnvesteerd.
Voor mij heeft werken met de hand de voorkeur, hierdoor houd ik voeling met het materiaal en wordt de vormgeving beter en direct gerelateerd aan het materiaal. In was en klei is het vormgeven heel makkelijk en kan ik gedetailleerder werken, naarmate materialen harder zijn, wordt de detaillering beperkter en blijven de grote vormen over bijv. bij hardsteen. Mijn streven is om steeds beter te worden en te blijven leren. Ik blijf nadenken over wat ik doe en maak, zodat het zijn plaats krijgt in een artistieke samenhang.
In de hedendaagse kunst lijkt het of ik geen vernieuwer ben, maar als je goed kijkt, merk je dat mijn beelden net een andere invalshoek hebben op wat er al is. Ik geef mijn werk net een andere beweging of lijnvoering. Door mijn eigen vormgeving, worden ze origineel, eigentijds, levendig en toch natuurlijk.
Gaandeweg is mijn eigen handschrift ontstaan in mijn vormen- en beeldentaal.
Door te kijken naar mijn kunst kan iemand versterkt de emotie, energie of levenskracht beleven van een beeld en zoals een koper in een review schreef (verkorte versie):
‘Het beeld behoort tot een van de topwerken van mijn beeldenverzameling. Ik geniet nog steeds van deze superaankoop. Ik ben Barbara dankbaar voor de schoonheid en kwaliteit van haar beeld; het is een ‘joye pour les yeux’. – Paul de Koning