PC Helpdesk in de Gooi en Eemlander
PC Helpdesk in Larens Brinkhuis helpt ouderen uit de brand. ‘Ga niet zitten tobben met je vragen’
De PC helpdesk werd door Malou Lammertse van de Gooi en Eemlander op 25 oktober uitgelicht in de krant. Volgens gebruikers de beste helpdesk van Nederland!
Moet er een programma geïnstalleerd worden op de laptop, vraagt je iPhone weer om een wachtwoord of raak je helemaal in de knel met de nieuwste technologie? Dan schieten de vrijwilligers van de PC Helpdesk in het Brinkhuis in Laren je gelijk te hulp.
“Elke keer raak ik in de stress als ik een melding krijg dat ik een programma moet installeren op de iPad’’, vertelt Frances van Iterson. “Voor jonge mensen is het simpel, maar ik snap er niks van. Hier wordt het stap voor stap uitgelegd, dat is ideaal. Het is de beste helpdesk van Nederland, echt waar.’’

Frances van Iterson is regelmatig bij de PC Helpdesk te vinden met vragen over haar iPad. © Foto Studio Kastermans/Alexander Marks
Iedere werkdag van 10:00-12:00
Iedere werkdag kun je in de ochtend met alle vragen over en problemen met apparatuur en internet terecht bij de PC Helpdesk in het Brinkhuis. Bezoekers worden ontvangen door Trudy de Jong of één van de andere gastvrouwen. Terwijl jij de laptop, smartphone of iPad erbij pakt, snelt De Jong naar de bar om een kopje koffie voor je te halen.

Nieuwsbrief
Olga Bauw verzorgt de maandelijkse nieuwsbrief, waarin problemen die vaak voorkomen zijn opgenomen. ,,We zetten dan op een rijtje waar de mensen op moeten letten, zoals wanneer er binnenkort nieuwe software uitkomt die gedownload moet worden.’’

1500 Bezoekers per jaar
De Jong laat weten dat er wel 1.500 bezoekers per jaar langskomen ,,Ga niet zitten tobben met je vragen, zeggen we altijd. Kom gezellig hierheen. De wachtwoorden zijn toch wel het grootste struikelblok. Op oudere leeftijd onthouden de mensen het niet meer en vergeten ze het op te schrijven. En de DigiD, want ze weten vaak niet dat je die tegenwoordig overal voor nodig hebt’’, legt De Jong uit.

Hele operatie
De meeste inwoners die langskomen willen hun familie of vrienden niet tot last zijn. ,,Mijn zoon heeft een drukke baan, mijn dochter woont ver weg en ik wil mijn kleinkinderen ook niet lastigvallen. Het is een uitje, al helemaal voor mensen die alleen zijn. Ik kom hier ook voor de gezelligheid. Trudy en ik zijn inmiddels goede vriendinnen. Soms zitten we nog wel een uur na te praten’’, zegt Van Iterson.

Ook de 90-jarige Bep de Boer wordt geholpen door een van de vrijwilligers. Samen hevelen ze alle mails over van het oude Windows-programma naar Outlook. ,, Wat een operatie was dat. Die laptop is niet mijn vriend’’, verzucht De Boer. ,,Ik gebruik de computer om mijn verhalen kwijt te kunnen. Mailtjes razen binnen en die moet ik wel kunnen beantwoorden.’’
De Laarder is al jaren lid van de Historische Kring Laren en schrijft veel over het dorp. ,,Telkens als ik ergens tegenaan loop, word ik hier prettig geholpen. Ik ga vaak koffie drinken in het Brinkhuis, dus dan ben ik toch in de buurt.’’
Hulp aan huis
Volgens De Jong komen de vrijwilligers zelfs bij de mensen thuis. ,,We hebben wel eens gehad dat iemand met printer, computer en beeldscherm en al aankwam zetten. Dat is natuurlijk niet zo handig. Dus als er moeilijkheden zijn met de printer komen we even thuis langs.’’

Voor alles…behalve Facebook
Het lijkt erop dat de tweeëntwintig computerexperts van de PC Helpdesk bijna overal mee kunnen helpen. Behalve met één ding: Facebook. ,,Tsja, we hebben geen idee. Dat gebruiken we nu eenmaal niet’’, zegt De Jong.
